Landingsplek helikopter

  • De crew van de Lifeliner bepaalt te allen tijde zelf waar ze de helikopter landen, dus markeer geen landingsplaats. Ga ook niet midden op een landingsplaats staan zwaaien dat ze daar moeten landen. Want ze hebben meer last dan gemak van je.
  • Laat zwaailichten ter plekke branden, zodat het incident duidelijk te zien is vanuit de lucht. Op zeer grote afstand is blauw zwaailicht in het donker (nog) niet zichtbaar. Niet met het blote oog, maar ook niet met Night Vision Goggles, Maar oranje zwaailicht is met behulp van Night Vision Goggles wel zichtbaar op grote afstand. Dus zijn er voertuigen met oranje zwaailampen, doe die ook aan, deze zijn vaak de eerste indicatie voor het plaats incident na UDP (uniforme Daglicht Periode).
  • Probeer de landingsplek vrij te houden van omstanders. Een bekend gevaar zijn bijvoorbeeld vaders met kinderen op hun schouder. Ze willen even de heli laten zien aan hun kids...
  • Kijk uit voor rondvliegende onderdelen tijdens de landing.
  • Kijk uit met voertuigen. Er is al eens een rotorblad van een Lifeliner beschadigd, doordat er een brandweerwagen tegen aan gereden was.
  • Is het landingsterrein moeilijk te verlaten en je hebt de mogelijkheid om bijvoorbeeld hekken te openen, doe dat dan meteen.
  • Ga nooit uit jezelf naar de helikopter toe. Zodra de heli aan de grond staat, zal de arts al uit de heli komen en ter plaatse gaan. Mocht de helikopter ver van het ongeval geland zijn en er is geen politieauto beschikbaar, bied dan de arts een lift aan. Rij voorzichtig!
  • Mocht je toch om één of andere reden de helikopter moeten benaderen, wacht dan altijd tot de rotorbladen stil staan. Loop pas na het OK-teken (duim omhoog van de piloot in de rechter stoel) naar de helikopter toe. Mocht dit niet nodig zijn, blijf dan weg bij de helikopter, want als jij gaat komen er nog veel meer.
  • Roken en vuur is verboden bij de helikopter.
Laatste update
LifeFlight.nl
Foto view