Donker vliegen

foto
Sinds november 2006 vliegt de Lifeliner 3 ook in het donker. Het was een proefproject voor een jaar, maar omdat na afloop van deze proef de meerwaarde al bleek mocht het Lifeliner 3 team de proef na dit jaar vervolgen totdat er een definitief oordeel viel.

Tot november 2006 was het MMT wel in het donker inzetbaar, maar dan moest de afstand met het MMT-voertuig worden afgelegd. Doordat er nu een Lifeliner voor de nacht beschikbaar was, konden ze ook ’s nachts sneller ter plaatse zijn. In december 2008 maakte een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid het volgende bekend dat:

Alle vier traumahelikopters in Groningen, Nijmegen, Amsterdam en Rotterdam zullen vanaf eind 2010 ook in de nachtelijke uren vliegen. Nederland zou daarmee na Zwitserland het tweede Europese land zijn waar de traumaheli’s 24 uur per dag inzetbaar zijn. De Lifeliner 3, de traumahelikopter van UMC St Radboud/Traumaregio Oost (TRO), vliegt bij wijze van proef al sinds eind 2006 ook in de nachtelijke uren vanaf de Brabantse vliegbasis Volkel.

Het ministerie van VWS had in overleg met de Landelijke Vereniging voor Traumacentra plannen uitgewerkt om vanaf eind 2010 ook de andere drie traumaheli’s 24 uur per dag te kunnen inzetten. De bemanningen van de mobiele medische teams van Rotterdam, Amsterdam en Groningen kregen eind 2010 en begin 2011 eerst een uitgebreide opleiding om nachtvluchten te kunnen uitvoeren. Sinds februari 2011 hebben alle lifeliners in Nederland toestemming om 24 uur per dag te vliegen. 12 april 2011 was een belangrijke datum voor Nederland, sinds die datam zijn alle vier de lifeliners in Nederland ook in het donker operationeel. Dit betekent dat samen met de andere hulpverleningsinstanties in Nederland nog betere acute zorg kan worden verleend in Nederland!

Volgens VWS kost de inzet van de traumahelikopters op jaarbasis circa 5 miljoen euro extra. Na de proef van de lifeliner 3 bleek al dat de traumaheli zonder problemen dag en nacht inzetbaar is. De Lifeliner 3 werd in een jaar tijd ’s nachts 350 keer ingezet in een straal van 100 kilometer rond Volkel. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) berekende eerder al dat de behoefte aan mobiele medische zorg met een helikopter ’s nachts in Nederland geschat wordt op 1000 tot 1200 inzetten per jaar.

Hoe gaat dat nu, in het donker vliegen? De meldingen komen net zo binnen als overdag. Via P2000 worden ze opgeroepen:

02:07:37 31-12-06 A1 GROEN VAN PRINSTERERLAAN Barneveld O16D Arnhem
CPA Gelderland Zuid (Traumaheli Life-Line-3 - MMT)

Daarna rent de piloot naar de helikopter toe en zet zijn vlieghelm op. Op deze vlieghelm zitten Night Vision Goggles (NVG’s), gemonteerd. Wanneer je door deze NVG’s heen kijk, kun je in het donker kijken. Overal is altijd een klein beetje restlicht. Dit restlicht wordt door de NVG’s gigantisch versterkt, dit leidt tot een groenig beeld van je omgeving.

Wanneer een helikopter opgestart moet worden, moet er altijd een checklist afgewerkt worden. Door deze checklist af te werken, zorg je dat de helikopter veilig opgestart wordt. Overdag’s kun je de instrumenten, de deuren, riemen enz. goed in het licht controleren. ’s Nachts moet dat met behulp van een zaklamp.

foto
De MMT-verpleegkundige heeft ondertussen de landingsplaats in zijn moving-map gezet. Dit is een digitale kaart die hij overal mee naar toe kan nemen. Hij voert het adres of de coördinaten in. De moving map laat dan de route zien vanaf waar ze omhoog gaan tot waar ze moeten landen. Ze kunnen de Moving map opsplitsen in 2 schermen, op 1 helft de actuele luchtvaartkaart en op de andere helft een gedetailleerde landkaart. Op de luchtvaartkaart staan bijvoorbeeld alle gecontroleerde vlieggebieden (CTR’s), maar ook de hoogspanningleidingen en hoge obstakels.Het opstarten kost in het donker een paar minuten meer dan in het licht. Maar veiligheid gaat boven alles.

Wanneer het Heli-MMT ter plaatse komt zien ze bij goed zicht vanaf een grote afstand de zwaailichten al. Op zeer grote afstand is blauw zwaailicht (nog) niet zichtbaar. Niet met het blote oog, maar ook niet met Night Vision Goggles, Maar oranje zwaailicht is met behulp van Night Vision Goggles wel zichtbaar op grote afstand. Dus zijn er voertuigen met oranje zwaailampen, doe die ook aan, deze zijn vaak de eerste indicatie voor het plaats incident na UDP (uniforme Daglicht Periode). Binnen de bebouwde kom zullen ze niet bij het incident landen, buiten de bebouwde kom indien mogelijk wel. Normaliter vliegt de Lifeliner één cirkel boven het incident, om de landingsplek uit te kiezen. In het donker meestal drie cirkels. Bij de laatste cirkels gaan de schijnwerpers aan de voorkant onder de heli aan. Hiermee wordt gekeken of de landingsplek vrij is van obstakels en of het MMT-team wel van het terrein af kan komen naar het incident toe.

Mocht er ver van het incident geland moeten worden, dan zal meestal de politie hen ter plaatse brengen. Mocht je bij zo’n start of landing in het donker aanwezig zijn, maak dan geen foto's van de Lifeliner met flitslicht, want je verblindt degene die door de NVG’s kijkt.
Laatste update
LifeFlight.nl
Foto view